torsdag 14. november 2013

Vintertrening for barn - det er lov å gi ungene fri

Stadig vekk får jeg(Per) spørsmål av trenere/lagledere om viktigheten av at barn skal trene fotball om vinteren. Og det virker faktisk å være et stressmoment for mange trenere at lagene ikke får trent nok eller på godt nok underlag gjennom lange vintermåneder. Noen har derfor bedt om råd, og da har jeg sagt følgende:

La barna få en god vinterpause fra fotballtrening. (Eksempelvis november - januar/februar) Vår viktigste misjon som fotballklubb er ikke å dyrke talenter, men å motivere barn/ungdom til å drive med idrett i et langt perspektiv. Det bekymrer meg en smule at det er et evig mas på treningstider i januar-februar for de yngste barna (2007-2004). Hvorfor kan ikke ungene gjøre noe annet i denne perioden, som uansett egner seg meget dårlig for trening i vinterlandet Norge.  Vi som voksne må motivere og legge tilrette for at unger skal kunne drive med flere aktiviteter. Det være seg golf, ski, speider, håndball, korps, turn, lek osv.  Gjennom å aktivisere barna i èn aktivitet gjennom hele året, så fratar vi en del av ungene disse mulighetene.  Det mener jeg er dumt. 

Derfor mener jeg at det er til barnets beste om de får noen måneders pause fra fotballtrening når det er som mørkest og kaldest her i nord. Det vil gi muligheten til større allsidighet, samt garantert skape mer motivasjon hos ungene når fotballtreningene starter, for eksempel i februar/mars.

Dette er praksisen jeg har hatt med mine lag de årene jeg har holdt på.  Denne sesongen har mange av de debutert i 2.divisjon, samt vært med på å spille DFI 2 opp en divisjon.  De er i dag 17-18 år, og motivasjonen for å leke med ball er fortsatt stor hos det desidert største kullet med juniorspillere vi har hatt i DFI.  

Min erfaring er derfor at vi trygt kan la ungene få noen måneder fotballpause om vinteren. De blir ikke dårligere av det. På lang sikt så blir de faktisk bedre, fordi de ikke blir lei.
Dette er min subjektive, men allikevel faglige begrunnede holdning til akkurat dette spørsmålet.

mvh
Per
- med bakgrunn fra lærerskolen. Norges Idrettshøyskole( 4 år), trener II fotball, trener III håndball og trener i en liten mannsalder i DFI Fotball/Håndball.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar