mandag 9. mai 2016

Et hjertesukk fra en trener

Til klubber med barneidrett!
 
Østfold Fotballkrets har mottatt et «hjertesukk» fra en av våre mange kontaktpersoner i barnefotballen. Vedkommende skriver blant annet:
 
Allerede tidlig i sesongen opplever vi det samme i fjor (sesongen 2015). I ALLE cuper vi deltar på, og vi opplevde det også i dag, tirsdag 03.05.16 da vi spilte seriekamp.
Alle lag (med noen få unntak) lar den beste spilleren spille hele eller stort sett hele kampen. På forrige cup lot 4 av 4 klubber vi spilte mot sin beste spiller spille hele kampen (20min)
Senest i seriekampen 03.05 var den beste spilleren av banen i 49 SEK!!!! i løpet av 2x25 min. Det vil si at han spilte 49.10 min! Det kan man ikke akkurat kalle LIK SPILLETID sammenlignet med resten av lagkameratene.
 
Ingen blir bedre av å sitte på benken og alle synes det er gøy å spille. Dessuten er det ingen som vet hvem som blir best som voksen. Trivselen og ferdighetsutviklingen er viktigere enn resultatet, selv om alle synes det er gøy å vinne og å score mål. Det er derfor ikke ønskelig at noen "topper laget" for å vinne kamper. La alle spille like mye, la alle i tur få spille fra start og la alle spille på forskjellige plasser!
 
Fra NFFs spilleregler og retningslinjer er dette hentet. Kanskje en viktig påminnelse til alle. Vi ber klubbene ha med seg dette utover i sesongen.
 
TRENERVETT I BARNEFOTBALL
Som trener er jeg et forbilde for spillerne mine. Da er det viktig at jeg utviser trenervett.
1) Jeg er her for spillerne, ikke for meg selv.
2) Jeg ser og hører meg selv «utenfra» og spillerne «innenfra»
3) Jeg velger å være positiv fordi jeg vet at min oppførsel – både positiv og
negativ – smitter over på andre.
4) Jeg påvirker både mine spillere, «benken» min, dommeren,
motstanderlaget og publikum gjennom positiv språkbruk og
kroppsspråk.
5) Jeg ønsker å være et godt forbilde for spillerne mine og en god
ambassadør for fotballen og klubben min.
 
Trenervett gir kampvett
1) Gjennom Fair play-møtet er jeg med på å skape en god
fotballopplevelse for alle.
2) Jeg samarbeider med motstanderens trener om å skape jevnbyrdighet i
kampen.
3) Alle er like mye verdt. Jeg sprer både spilletid og oppmerksomhet.
4) Jeg er utviklingsorientert og veileder spillerne mot neste
spillsituasjon. Jeg gjør dommeren god og henger meg ikke opp i
dommeravgjørelser.
5) Jeg er forberedt på at temperaturen kan bli høy, men jeg og spillerne
mine skal takle det positivt og konstruktivt.
Klarer jeg å etterleve dette, er jeg godt rustet til å være barnefotballtrener.
«De viktigste ferdighetene til treneren i barnefotballårene var
rettferdighetssans, humør og evnen til å skape artige treninger.»
Oppsummering av svar fra 100 landslagsspillere
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar