torsdag 19. oktober 2017

Info vedrørende koordinator Per og DFI Fotball

Hei!

Jeg har i dag meldt fra til DFI Fotball om at jeg ikke ønsker å fortsette mitt engasjement i DFIs fotballgruppe.  Det er rett og slett snakk om et verdivalg, der DFI Fotball og jeg er uenig om veien videre.   I korthet så er grunnen at jeg mener det brukes alt for mye ressurser på A-laget og folka rundt dette, ut i fra nivået A-laget hører hjemme på(nivå 4).  

Videre så mener jeg at ungdoms- og barnefotballen gjennomgående får altfor lite hjelp, støtte og oppfølging, og da spesielt de yngste lagene. Dette til tross for at det er ansatt folk for å gjøre nettopp dette. Jeg savner miljøbyggingen på tvers av lag, gutter/jenter, store og små, senior og yngres. Den er ikkeeksisterende og det har for eksempel ikke vært en avslutningsfest for fotballen de siste sju-åtte årene. Dette har ført til at vi har blitt en splittet klubb.

Mitt forhold til DFI Fotball har alltid dreid seg om barne- og ungdomsfotballen (på tross av noen få a-kamper på 80-tallet:-))  Helt siden mitt første spark på ballen i gymsalen på Drøbak Gamle skole tidlig 70-tall, har barne- og ungdomsfotballen hatt mitt fokus. I 44 år har jeg altså, på en eller annen måte, hatt noe å gjøre med fotballen.  Som spiller, dommer, dommeransvarlig, trener, trenerkoordinator, lagleder, tilskuer, styremedlem, koordinator, banemester og som medlem av en mengde utvalg. De 15 siste årene som koordinator med godtgjørelse for en 10% stilling.

Men nå, på grunn av ulike idrettsfaglige verdisyn mellom meg og klubb, så er det nå på tide med en pause.  Jeg er med en liten stund til, og skal besørge at lag blir påmeldt i seriespill i 2018, og at treningstider blir tilgjengelig så fort som mulig.   Dette for at lagene i yngres avdeling skal få en god inngang til 2018.  Etter det så er det altså slutt.

Men vi sees garantert på en fotballbane til våren.  Jeg heier på dere :-)

mvh
Per

1 kommentar:

  1. Per, DFI fotball takker for innsatsen over mange år.
    Vi respekterer at du er uenig med fotballstyret, men husk at vi arbeider ut fra handlingsplan vedtatt på årlig møte.
    Ja, vi bruker ressurser på toppfotballen, men vi har de siste årene også iverksatt en rekke tiltak for styrking av barne- og ungdomsfotballen. Teitur er som sportslig leder sentral i dette, selv om han ikke er "overalt". Sportsplan er på plass og følges opp blant annet i trenerforum. Sportslig utvalg har bred sammensetning og arbeider med en rekke saker. Vi har veldig mange dyktige trenere og lagledere, og vi har trenere på kurs hvert år for å få mer kompetanse. Fotballskolene har bedre kvalitet. På årlig møte fikk vi fire nye styremedlemmer, og to av disse jobber primært mot barne- og ungdomsfotballen. Jentene har fått høyere prioritet de siste årene. Vi arbeider med tiltak for å få samarbeid på tvers av de yngste lagene, slik at sammenslåingen blir enklere litt lengre fram. I høst gjennomførte vi for første gang felles oppstart for alle førsteklassingene.
    Vi er en klubb i utvikling. Vi er i ferd med å få på plass en god klubbstruktur med en "rød tråd". Mye kan bli bedre, men vi er på riktig vei.
    Igjen, takk for innsatsen.

    Mvh Arild, DFI fotball

    SvarSlett